اختصاص زمین برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن کارگری در کشور؛ صنایع بزرگ و متوسط وارد میدان شدند
مسکن کارگری وارد فاز اجرا شد؛ صاحبان صنایع پای کار تأمین مسکن برای کارگران
با تجمع تولیدکنندگان خرد پوشاک ورزشی در تعاونی، میتوان تا حد امکان واسطهها را حذف کرد
توسعه مسکن کارگری زمینه ساز پایداری نیروی کار در صنایع می شود/ دولت چهاردهم مسیر توسعه تعاونیهای تولیدی و صادرات محور را تسهیل می کند
توسعه ساخت مسکن کارگری و انتقال حسابهای شرکت ها به استان ها پیگیری می شود
افزایش رقم کالابرگ سه دهک اول به ۶۲۰ هزارتومان/ پرداخت حداقل یک نوبت دیگر کالابرگ برای عید یا ماه رمضان
“احمد میدری” از تامین منابع مالی مرحله پنجم کالابرگ خبر داد
رشد دو برابری پوشش کالابرگ در دولت چهاردهم؛ ۸۴ میلیون نفر مشمول شدندطبق صحبتهای فعالان اقتصادی بخش خصوصی، دولت اگر تصمیم دارد برای افزایش تجارت خارجی با آفریقا به بخش خصوصی کمکهای مالی و … انجام دهد، این اقدامات باید با در نظر گرفتن شرایط فعلی کشور صورت گیرد.
به گزارش پیک صنعت جنوب، اوایل اردیبهشت ماه محمد علی دهقان دهنوی رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران-از اختصاص ۲ میلیارد دلار خط اعتباری برای خرید کالا از افریقا که از مصوبات ستاد ایران و افریقا بود خبر داد، این اعتبار برای حمایت از بخش خصوصی در حوزه تولید و تجارت اختصاص داده شد، اما فعالان اقتصادی میگویند این منابع نه تنها کمکی به تولید و تجارت نمیکند، بلکه به دلیل نوسانات ارزی و محدودیتهای بانکی، به مانعی جدی برای بهرهبرداری از آن تبدیل شده است.
مسعود برهمن – رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا -در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: این منابع در شرایط کنونی به صرفه تاجر ایرانی نیست، چرا که قیمت ارز مشخص نیست و کار با ارز در ایران پیچیده و پرریسک است. فعالان اقتصادی جرات استفاده از این اعتبارات را ندارند و برای اینکه حمایت واقعی از بخش خصوصی شکل بگیرد، دولت باید با فعالان اقتصادی همکاری بیشتری داشته باشد و از آنها مشورت بگیرد، چون بخش خصوصی کف بازار است و بهترین نتایج را میتوان از تجربه و دیدگاه آنها استخراج کرد.
برهمن تأکید کرد که بدون شفافیت در فرآیند تخصیص منابع و اصلاح زیرساختهای مالی و ارزی، وعدههای حمایتی دولت تنها روی کاغذ باقی میماند و اثر ملموسی بر تولید و صادرات نخواهد داشت. به گفته وی، نقش واقعی دولت باید ایجاد شرایط امن و قابل پیشبینی برای سرمایهگذاری بخش خصوصی باشد تا تولید کننده بتواند با اطمینان از منابع در دسترس استفاده کند.
همچنین فرجالله معماری – رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران- از اختصاص اندک تسهیلات بانکی به بخش تولید انتقاد کرده و گفته است: نظام بانکی باید بازوی تولید باشد، اما در حال حاضر تسهیلات تکلیفی مسیر سرمایهگذاری را سد کرده و ناترازی بانکی فشار مضاعفی بر صنایع وارد میکند. وی افزود که اگر هدف دولت توسعه اقتصادی و افزایش تولید است، باید تسهیلات بانکی به صورت شفاف و به میزان کافی در اختیار فعالان اقتصادی قرار گیرد تا مسیر سرمایهگذاری و توسعه صادرات هموار شود.
کارشناسان اقتصادی نیز تأکید میکنند که اختصاص اعتبار بدون در نظر گرفتن نوسانات ارزی و محدودیتهای بانکی، نمیتواند اثر ملموسی بر تولید و تجارت داشته باشد. در شرایط فعلی، فعالان اقتصادی با مشکلات متعددی مواجه هستند؛ از تأمین مالی و تغییرات نرخ ارز گرفته تا پیچیدگیهای سیستم حمل و نقل و بانکی که مانع بهرهبرداری مؤثر از منابع دولتی میشوند.
طبق صحبتهای مطرح شده توسط کارشناسان و فعالان اقتصادی، حمایت واقعی دولت از بخش خصوصی نیازمند اصلاح زیرساختهای مالی، ایجاد شفافیت در تخصیص منابع و تعامل نزدیکتر با فعالان اقتصادی است. تنها در چنین شرایطی است که اعتبارات دولتی میتواند به موتور محرک تولید و صادرات تبدیل شود و وعدههای اقتصادی به واقعیت بدل شود.
تخصیص اعتبار دولتی اگرچه به ظاهر گامی مثبت برای حمایت از بخش خصوصی است، اما بدون اصلاحات ساختاری و تعامل واقعی با تولیدکنندگان، نمیتواند مشکلات موجود در مسیر تولید و تجارت را حل کند. به نظر میرسد تحقق اهداف این طرح نیازمند اراده جدی دولت برای شنیدن صدای بخش خصوصی و استفاده از تجربه کف بازار است.